Regulacja geometrii kół to nie tylko ustawienie zbieżności

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl

Kompleksowa usługa polegająca na ustawieniu geometrii trwa ok. pół godziny i kosztuje ok. 100 zł. Mechanik ustawia zbieżność i kąty odpowiedzialne za odpowiednią przyczepność samochodu do drogi.

Samochód mający problemy z geometrią kół może być bardzo niebezpieczny i kłopotliwy w eksploatacji. Złe ustawienie kątów i zbieżności to gorsza przyczepność do drogi. Skutki uboczne to przede wszystkim nierównomierne zużycie opon i zwiększone zużycie paliwa.

Dlatego przed sezonową wymianą ogumienia warto odwiedzić warsztat, w którym fachowiec ustawi kąt pochylenia kół, zbieżności kół, pochylenia sworznia zwrotnicy oraz wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Na czym polega regulacja tłumaczy Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Kąt pochylenia kół
To parametr, którego złe ustawienie skutkuje nierównomiernym zużyciem opon. Mówiąc najprościej, to kąt odchylenia od pionu koła widzianego od przodu auta. Mówimy, że jest dodatni, kiedy od samochodu odstaje bardziej górna część koła. W takiej sytuacji szybciej ściera się zewnętrzna część opony. O kącie ujemnym (tzw. negatyw) mówimy wówczas, gdy na zewnątrz bardziej wysunięta jest dolna część koła, co skutkuje nadmiernym naciskiem samochodu na wewnętrzną część opony. I to ona jest automatycznie bardziej ścierana.

Prawidłowe ustawienie to takie, kiedy podczas skrętu koła płasko przylegają do drogi. W takiej sytuacji samochód w czasie jazdy nie ściąga w żadną stronę. Będzie się tak działo, gdy różnica między kątami pochylenia obu kół będzie duża.

Zbieżność kół
Tym terminem określamy ustawienie kół na jednej osi. Prawidłowe ustawienie polega na skierowaniu obu kół przodami lekko ku sobie. Odległość między nimi jest wówczas nieco mniejsza przed osią niż za nią. Takie ustawienie kół poprawia stabilność samochodu, szczególnie w zakrętach.

Ustawiając ten parametr nie można jednak przesadzić. Zbyt mocne skierowanie kół przodami ku sobie będzie skutkowało nadmiernym zużyciem opon rozpoczynającym się od ich zewnętrznych krawędzi. Samochód będzie wówczas w zakrętach zbyt podsterowny. Z kolei w przypadku rozbieżności, czyli ustawienia kół przodami na zewnątrz samochodu, pojazd będzie w zakrętach nadsterowny. Opony mocniej zużywają się wówczas wzdłuż wewnętrznej krawędzi.

Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
Określamy w ten sposób kąt powstały między sworzniem zwrotnicy a prostą pionową prostopadłą do powierzchni podłoża, mierzony wzdłuż osi poprzecznej pojazdu. Jeśli pojazd jest wyposażony w sworznie kuliste, czyli przeguby, jest to prosta przebiegająca przez oś obu przegubów podczas skrętu.

Przy ustawianiu tego elementu istotny jest promień zataczania. To odległość punktów utworzonych przejściem przez płaszczyznę osi sworznia zwrotnicy i pochylenia koła. O promieniu dodatnim mówimy wówczas, gdy punkty przecięcia tych osi leżą poniżej płaszczyzny jezdni. Jeśli leżą powyżej, kąt jest ujemny.

Ustawienie tego parametru jest możliwe tylko z równoczesną regulacją kąta pochylenia koła. W wielu nowych modelach samochodów ustawia się ujemny promień zataczania, co pozwala jechać prosto podczas hamowania nawet w przypadku uszkodzenia jednego z obwodów hamulcowych.

Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
To parametr przyczyniający się do stabilizacji kół kierowanych zwłaszcza przy dużych prędkościach i dużym promieniu skrętu. Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje powstanie momentu stabilizacyjnego od reakcji bocznych podłoża.

Kiedy punkt przecięcia osi sworznia z jezdnią znajduje się przed punktem styku opony z drogą, kąt określa się jako dodatni. Z kolei w przypadku, gdy punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z jezdnią występuje za punktem styku opony z jezdnią mówimy o kącie ujemnym.
Jeśli ten parametr jest ustawiony prawidłowo, po wykonaniu skrętu koła samoczynnie powracają do jazdy na wprost.

Eksperci przekonują, że geometrię należy kontrolować przynajmniej raz w roku, ponieważ kąty przestawiają się samoczynnie, m.in. w czasie jazdy po dziurach i w wyniku zużycia elementów układu zawieszenia. Po zakupie używanego auta powinna być to czynność obligatoryjna, podobnie jak wymiana oleju silnikowego i paska rozrządu.

Wideo

polecane: Flesz: Więzienie za przekręcanie liczników

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3