Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej Plus: Linia Śrem - Czempiń. Projekt połączenia kolejowego ze Śremu do Czempinia przeszedł etap oceny dokumentów

OPRAC.:
Katarzyna Baksalary
Katarzyna Baksalary
Kolej Plus: Linia Śrem - Czempiń. Projekt połączenia kolejowego ze Śremu do Czempinia przeszedł etap oceny dokumentów
Kolej Plus: Linia Śrem - Czempiń. Projekt połączenia kolejowego ze Śremu do Czempinia przeszedł etap oceny dokumentów arch. red./Katarzyna Baksalary
O programie Kolej Plus w kontekście rewitalizacji linii kolejowej Śrem - Czempiń mówi się od dawna. Teraz wizja reaktywacji śremskiej linii do Czempinia przeszła kolejny etap, a mianowicie zakończono etap oceny złożonych przez samorządy dokumentacji. W przypadku Śremu mowa jest o ponownym uruchomieniu 21 kilometrów torów.

Linia kolejowa Śrem-Czempiń - dokumenty przeszły weryfikację

Gmina Śrem jest jednym z tych samorządów, które starają się o pieniądze z programu Kolej Plus na reaktywację połączenia kolejowego ze Śremu do Czempinia. Temat na naszych łamach był już poruszany wielokrotnie. Tym razem przyszedł moment na informację, że dokumentacja złożona przez śremski samorząd wraz ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi przeszła etap weryfikacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zobacz w galerii, jak aktualnie wygląda linia Śrem-Czempń:

O zakończeniu tego etapu poinformował na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem.

Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów

– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Nie tylko Śrem w Programie Kolej Plus

Łącznie o dofinansowanie w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. starać się będzie 34 zaproponowanych inwestycji. W Wielkopolsce oprócz 21-kilometrowej linii kolejowej Śrem-Czempiń do kolejnego etapu przeszły:

  • Budowa nowej linii kolejowej Turek - Konin (38 km),
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń - Kąkolewo (22 km),
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód - Szamotuły (56 km),
  • Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach
    kolejowych nr 390 / 236 Czarnków - Rogoźno - Wągrowiec (64 km).

Rozbudowa, przebudowa lub budowa linii kolejowych ma zmniejszyć obszary, gdzie mieszkańcy doświadczają wykluczenia komunikacyjnego i w związku z tym mają problem z przemieszczaniem się z mniejszych ośrodków do większych. W przypadku Śremu mowa o kierunku na Poznań. Obecnie nie posiadając samochodu, mieszkańcy muszą liczyć na autobusy i busy. W tym miejscu warto dodać, że poznański PKS w ostatnim czasie też przeszedł zawirowania w związku z przekształceniami.

Będzie więcej pieniędzy na Program Kolej Plus

Pierwsze przetargi związane z przeprowadzeniem Programu Kolej Plus mogą ruszyć jeszcze przed końcem tego roku. Proces ten będzie uzależniony od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK SA a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.

Na koniec dodamy, że budżet Programu Kolej Plus zostanie zwiększony. Dotychczasowa pula 5,6 mld złotych ma zostać zwiększona do ponad 11 mld złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na srem.naszemiasto.pl Nasze Miasto