Zarząd Województwa Wielkopolskiego przyjął, po konsultacjach społecznych, listę projektów stanowiących wielkopolskie propozycje do Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Informację podało Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
- Rozpatrzyliśmy wszystkie zgłoszone postulaty, uwzględniając część z nich w zakresie poszerzenia projektów, część jednak – z uwagi np. na ich lokalny charakter, nieprzystający do schematu Krajowego Planu Odbudowy – odrzuciliśmy. Łączna wartość wszystkich projektów, które zgłosiliśmy, wynosi niemal 6,5 mld złotych – mówi Marszałek Marek Woźniak.
Zarząd Województwa Wielkopolskiego rozpatrzył wszystkie 51 uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych. Uwagi miały zróżnicowany charakter. Dotyczyły przede wszystkim następujących kwestii: przedstawienia propozycji kolejnych projektów do zgłoszenia w ramach naboru do Krajowego Planu Odbudowy; rozszerzenia projektów, które były przedmiotem konsultacji społecznych i ujęcia w projektach wskazanego w uwadze zakresu; przedstawienia poparcia dla projektu, który był konsultowany społecznie jako propozycja do zgłoszenia w naborze do Krajowego Planu Odbudowy.
Co warte uwagi, na wielkopolskiej liście projektów znalazł się punkt mówiący o poprawie dostępności obszarów wykluczonych komunikacyjnie. Wśród jego zapisów znajduje się modernizacja linii kolejowej Czempiń - Śrem z szacunkową wartością projektu wynoszącą 200 mln zł.
Reformy i inwestycje zawarte w KPO mają służyć przywróceniu potencjału wzrostu polskiej gospodarce, osłabionej w następstwie kryzysu spowodowanego epidemią COVID-19, tak aby w dłuższej perspektywie wróciła na ścieżkę zrównoważonego i stabilnego wzrostu. Zgodnie ze wskazaniami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, projekty powinny odpowiadać wymogom stawianym w projektach rozporządzeń unijnych, być gotowe do szybkiego uruchomienia oraz wykonalne. Ważne jest, by projekty w jak największym stopniu przyczyniały się do wzmocnienia gospodarki, miały charakter strategiczny dla regionu, a ich efekty były trwałe. Ocena projektów będzie realizowana jesienią przez Międzyresortowy Zespół ds. Funduszy Unii Europejskiej działający przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Dopiero decyzja komisji rozstrzygnie, które projekty zgłaszane przez władze wojewódzkie znajdą się ostatecznie w Krajowym Planie Odbudowy. Jest się o co bić, bo umieszczenie inwestycji w tym dokumencie daje szansę na unijną dotację, a co za tym idzie przyspieszenie wykonania zadania, które - jak w przypadku linii kolejowej Czempiń - Śrem - od lat pozostaje w sferze marzeń samorządów i potencjalnych pasażerów. Praktyka pokazuje, że linie kolejowe, na których przywrócono połączenia, cieszą się zainteresowaniem podróżnych.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?