Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Czempiń - Śrem wśród wielkopolskich propozycji do Krajowego Planu Odbudowy

Anna Szklarska-Meller, Krzysztof Sobkowski
CZEMPIŃ. Linia kolejowa Czempiń - Śrem wśród wielkopolskich propozycji do Krajowego Planu Odbudowy
CZEMPIŃ. Linia kolejowa Czempiń - Śrem wśród wielkopolskich propozycji do Krajowego Planu Odbudowy Katarzyna Baksalary
Zarząd Województwa Wielkopolskiego przyjął, po konsultacjach społecznych, listę projektów stanowiących wielkopolskie propozycje do Krajowego Planu Odbudowy. Wśród zapisów jest rewitalizacja linii kolejowej Czempiń - Śrem. Projekt szacowany jest na 200 mln zł.

Zarząd Województwa Wielkopolskiego przyjął, po konsultacjach społecznych, listę projektów stanowiących wielkopolskie propozycje do Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Informację podało Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

- Rozpatrzyliśmy wszystkie zgłoszone postulaty, uwzględniając część z nich w zakresie poszerzenia projektów, część jednak – z uwagi np. na ich lokalny charakter, nieprzystający do schematu Krajowego Planu Odbudowy – odrzuciliśmy. Łączna wartość wszystkich projektów, które zgłosiliśmy, wynosi niemal 6,5 mld złotych – mówi Marszałek Marek Woźniak.

Zarząd Województwa Wielkopolskiego rozpatrzył wszystkie 51 uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych. Uwagi miały zróżnicowany charakter. Dotyczyły przede wszystkim następujących kwestii: przedstawienia propozycji kolejnych projektów do zgłoszenia w ramach naboru do Krajowego Planu Odbudowy; rozszerzenia projektów, które były przedmiotem konsultacji społecznych i ujęcia w projektach wskazanego w uwadze zakresu; przedstawienia poparcia dla projektu, który był konsultowany społecznie jako propozycja do zgłoszenia w naborze do Krajowego Planu Odbudowy.

Co warte uwagi, na wielkopolskiej liście projektów znalazł się punkt mówiący o poprawie dostępności obszarów wykluczonych komunikacyjnie. Wśród jego zapisów znajduje się modernizacja linii kolejowej Czempiń - Śrem z szacunkową wartością projektu wynoszącą 200 mln zł.

Reformy i inwestycje zawarte w KPO mają służyć przywróceniu potencjału wzrostu polskiej gospodarce, osłabionej w następstwie kryzysu spowodowanego epidemią COVID-19, tak aby w dłuższej perspektywie wróciła na ścieżkę zrównoważonego i stabilnego wzrostu. Zgodnie ze wskazaniami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, projekty powinny odpowiadać wymogom stawianym w projektach rozporządzeń unijnych, być gotowe do szybkiego uruchomienia oraz wykonalne. Ważne jest, by projekty w jak największym stopniu przyczyniały się do wzmocnienia gospodarki, miały charakter strategiczny dla regionu, a ich efekty były trwałe. Ocena projektów będzie realizowana jesienią przez Międzyresortowy Zespół ds. Funduszy Unii Europejskiej działający przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Dopiero decyzja komisji rozstrzygnie, które projekty zgłaszane przez władze wojewódzkie znajdą się ostatecznie w Krajowym Planie Odbudowy. Jest się o co bić, bo umieszczenie inwestycji w tym dokumencie daje szansę na unijną dotację, a co za tym idzie przyspieszenie wykonania zadania, które - jak w przypadku linii kolejowej Czempiń - Śrem - od lat pozostaje w sferze marzeń samorządów i potencjalnych pasażerów. Praktyka pokazuje, że linie kolejowe, na których przywrócono połączenia, cieszą się zainteresowaniem podróżnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscian.naszemiasto.pl Nasze Miasto