Trasa kolejowa Śrem-Czempiń. Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji online

Bartosz Klimczuk
Bartosz Klimczuk
Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji online
Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji online konsultacje z mieszkańcami/archiwum redakcji
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Trasa kolejowa Śrem-Czempiń. W czwartkowe (26.08) popołudnie w formie online odbyły się konsultacje społeczne dotyczące reaktywowania linii kolejowej Śrem-Czempiń. Jak się okazało, wśród mieszkańców miasta spotkanie nie cieszyło się zainteresowaniem, sporo za to było pytań m.in. ze wsi Psarskie czy Szymanowo.

Trasa kolejowa Śrem-Czempiń. Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji online

W spotkaniu online, na które zapraszała gmina Śrem i Samorząd Województwa Wielkopolskiego, mógł wziąć udział każdy, wystarczyło tylko odpowiednio wcześnie zgłosić się mailowo do organizatora. Ostatecznie, w zdalnych konsultacjach wzięło udział blisko 50 osób. Dyskusję koordynował Cyryl Gzyło, reprezentant Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i Instytutu Kolejnictwa, będący równocześnie członkiem zespołu odpowiedzialnego za przygotowanie wstępnego studium planistycznego dotyczącego reaktywowania linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem - Czempiń.

Najpierw slajdy, potem pytania

Nim mieszkańcy powiatu śremskiego podzielili się ze wszystkimi uczestnikami spotkania swoimi pytaniami, wątpliwościami, czy obawami, prowadzący spotkanie przedstawił kilka informacji dotyczących reaktywowanego połączenia na slajdach, które możecie odnaleźć w naszej galerii.

Celem finalnym projektu jest kolejowe połączenie Śremu z Poznaniem. Czas przejazdu możliwy do osiągnięcia będzie, według naszych prognoz, wynosił poniżej godziny, mniej więcej 55 minut. Założeniem przedsięwzięcia jest stworzenie atrakcyjnej konkurencji dla transportu samochodowego - mówił Cyryl Gzyło.

Reaktywowana kolej ma być jednotorowa, a przyszły pociąg będzie korzystał z trakcji elektrycznej, ocenianej jako jedno z najbardziej ekologicznych rozwiązań.

Zmienimy lokalizację części przystanków i peronów, dlatego ich umiejscowienie niekoniecznie będzie pokrywało się z tymi wcześniejszymi. Wszystko to z tego powodu, że stacje nie zawsze były zlokalizowane dogodnie dla mieszkańców, często poza centrum miejscowości - tłumaczył przedstawiciel organizatorów spotkania.

Jeśli chodzi o przedstawione propozycje przystanków i stacji, to na konsultacjach online uczestnicy mogli zobaczyć dwie koncepcje. Pierwsza została przygotowana przez Infrę i CIK, druga zaś przez Urząd Miejski w Śremie.

Przystanek Szołdry przesunięty zostanie około 200 metrów w kierunku Śremu i będzie znajdował się bezpośrednio przy skrzyżowaniu. W Grabianowie lokalizacja nowej stacji będzie pokrywała się ze starą. Ze względu na pewne logistyczne kwestie, nie było niestety możliwości przesunięcia go bliżej centrum miejscowości. W Manieczkach zaś przystanek zostanie przesunięty o kilometr, aby znajdował się bezpośrednio przy skrzyżowaniu, które przecina miejscowość - wymieniał Cyryl Gzyło.

Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji online
Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji onlinekonsultacje z mieszkańcami/archiwum redakcji

W przypadku Śremu i pierwszej ze wspominanych koncepcji, w mieście mają docelowo powstać trzy przystanki ("Śrem Centrum", "Śrem Odlewnia" i "Śrem Wschód"). Dodatkowy, czwarty (określany jako "Śrem Zachód") będzie znajdował się we wsi Psarskie. Stacja "Śrem Wschód" ma być ulokowana na wysokości ulicy Gostyńskiej, blisko zjazdu na obwodnicę, "Śrem Odlewnia" zaś zostanie przesunięta o 500 metrów na zachód względem historycznej stacji o tej samej nazwie.

Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji online
Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji onlinekonsultacje z mieszkańcami/archiwum redakcji

Koncepcja Urzędu Miejskiego w Śremie na terenie miasta zakłada tylko jedną stację, w bliskiej odległości od dworca PKS - wspominał prowadzący spotkanie.

Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji online
Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji onlinekonsultacje z mieszkańcami/archiwum redakcji

Pociąg wolniejszy od autobusu?

W tym momencie Cyryl Gzyło dodał, że tworzenie wstępnego studium jest na początkowym etapie, dlatego chętnie przyjmą opinie i głosy ze strony mieszkańców powiatu śremskiego. To zdanie rozpoczynało też drugą część konsultacji, czyli dyskusję. Jako pierwszy głos zabrał pan Andrzej.

Z tego co widzę, to w tej koncepcji jest zakładana duża obsługa samego Śremu. Na szybko przeliczając te 55 minut które pastwo podaliście, średnia prędkość pociągu będzie wynosiła na tej trasie między 36 a 40 km/h. Zastanawiam się, czy to jest prędkość na dzisiejsze czasy do zaakceptowania i czy nie wynika ona czasem z ilości przystanków w samym Śremie - pytał uczestnik konsultacji.

Pan Andrzej dodał również, że autobusem ze Śremu do Poznania jedzie się dziś około godzinę, a jeśli ktoś wysiada na Ratajach, to jeszcze krócej. Pytał w związku z tym, czy analiza ekonomiczna reaktywowania linii kolejowej potwierdza zasadność tej inwestycji.

To co państwu przedstawiliśmy, to na razie wstępna przymiarka. Wychodzę z założenia, że lepiej się pozytywnie zaskoczyć, gdy czas przejazdu ostatecznie okaże się krótszy. Zgodzę się natomiast, że potrzeba konkurencyjnego czasu względem transportu autobusowego jest konieczna - odpowiadał Cyryl Gzyło.

Kolej budzi w Szymanowie niepokoje społeczne

Wiele wątpliwości poruszył obecny na konsultacjach online Lucjan Rochowiak, sołtys Szymanowa.

Szymanowo się intensywnie rozbudowuje, za kilka lat pewnie wieś stanie się przedmieściami Śremu. Grabianowo czy Szołdry, gdzie planujecie państwo przystanki tak szybko się nie rozwijają, chciałbym więc zapytać, czy widzicie możliwość ulokowania stacji także w Szymanowie? - dopytywał sołtys.

Lucjan Rochowiak zwrócił również uwagę, że reaktywowanie linii kolejowej wzdłuż głównej ulicy we wsi, może nie tylko rozdzielić miejscowość, ale również powodować wiele niebezpiecznych sytuacji, czy to z udziałem pieszych czy samochodów. Sołtys wspominał, że Szymanowo od lat walczy o chodnik lub ścieżkę rowerową, a powstanie kolei te plany może całkowicie przekreślić.

Zapisałem pana postulat o przystanku. Jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa, to raczej nie przewidujemy na tym odcinku przejść bezkolizyjnych. Z naszej strony zapewniona będzie jednak pełna widoczność i wszystkie niezbędne urządzenia, aby linia kolejowa nie powodowała w tym miejscu niebezpiecznych sytuacji - mówił Cyryl Gzyło.

Dociekliwy radny Majsner

Jednym z radnych powiatowych, który uczestniczył w spotkaniu, był Emil Majsner. W pierwszych słowach wyraził swoje ubolewanie, że konsultacje nie zawierają w sobie więcej szczegółów na temat przyszłej inwestycji. Następnie zadał kilka pytań m.in. o ilość kursów, szacowany koszt całej inwestycji i obecność na spotkaniu przedstawicieli Samorządu Województwa Wielkopolskiego lub gminy Śrem.

Wstępna zapowiedź od urzędu marszałkowskiego dotyczy 12 par pociągów na dobę, co przekłada się na pociąg co godzinę w godzinach szczytu i pociąg co dwie godziny poza godzinami szczytu. Pamiętajmy jednak, że tę liczbę będzie można potem zwiększać - tłumaczył koordynator konsultacji.

W tym miejscu, jakby w odpowiedzi na pytanie radnego powiatowego, zgłosił się Włodzimierz Finke, zastępca dyrektora departamentu transportu Urzędu Marszałkowskiego. To właśnie on odpowiedział Emilowi Majsnerowi, że wstępny koszt całej inwestycji oszacowany został na około 313 milionów złotych.

Ile przejazdów samochodowych zostanie zlikwidowanych?

Jednym z kolejnych mieszkańców powiatu śremskiego, który poprosił o zabranie głosu, był Szymon Olszewski. Pytał on, jak po reaktywowaniu linii kolejowej będzie wyglądała dostępność do głównej drogi dla samochodów.

W następnym etapie prac ustalimy, które przejazdy pozostaną, a które być może trzeba będzie zlikwidować. Podkreślę w tym miejscu jednak, że jeśli jakiś przejazd zostanie usunięty, to w ramach inwestycji powstanie droga dojazdowa do najbliższego następnego przejazdu. Gwarantuję, że nie zostaną państwo odcięci od drogi wojewódzkiej - zapewniał Cyryl Gzyło.

Radny Bartkowiak proponuję budowę tunelu

Słuchając odpowiedzi na kolejne pytania można było dowiedzieć się między innymi, że wiele trudnych kwestii będzie dogadywanych z władzami poszczególnych gmin, że planowane jest powstanie parkingów przy niektórych stacjach, że najpewniej będą konieczne remonty śremskich wiaduktów, lub że na tę chwilę transport towarowy reaktywowaną linią nie jest planowany. W pewnym momencie głos zabrał również drugi obecny na konsultacjach radny powiatowy, Hieronim Bartkowiak, który zaproponował, aby ze Śremu do Manieczek pociąg przejeżdżał w tunelu.

To by rozwiązało wszystkie nasze problemy - argumentował radny.

Cyryl Gzyło na ten pomysł odparł, że "obawia się, że ewentualne koszty by wykluczały realizację takiego przedsięwzięcia".

"Cała ta inwestycja mija się z celem!"

Cała ta inwestycja mija się z celem, gdy mamy do czynienia z tak ogromną kwotą przeznaczoną na jej realizację. Te pieniądze można inaczej spożytkować. Sensowym byłoby uruchomienie komunikacji podmiejskiej z Czempiniem. Dzięki temu nie pojawiło by się w ogóle zjawisko dodatkowego korkowania się Śremu przez czekanie na przejazd pociągu - argumentował Grzegorz Wolski.

W odpowiedzi można było usłyszeć, że zespół pracujący nad studium liczy na to, że gdy kolej powstanie, ludzie przesiądą się z aut właśnie do pociągu.

Mieszkańców Śremu jak na lekarstwo podczas konsultacji online

Trasa kolejowa Śrem-Czempiń. Mieszkańców Śremu jak na lekars...

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie