MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy przedmiot w szkołach! Edukacja obywatelska zamiast HiT-u Czarnka. Co na to poznańscy dyrektorzy i związkowcy?

Emilia Ratajczak
Emilia Ratajczak
W założeniach edukacja obywatelska ma pozwolić młodym ludziom zrozumieć zasady funkcjonowania państwa, samorządu oraz poruszania się w świecie społeczno-politycznym.
W założeniach edukacja obywatelska ma pozwolić młodym ludziom zrozumieć zasady funkcjonowania państwa, samorządu oraz poruszania się w świecie społeczno-politycznym. Paweł Dubiel/Zdjęcie ilustracyjne
Historia i Teraźniejszość od 2025 roku zostanie zastąpiona przed edukację obywatelską, tak postanowiła ministra edukacji Barbara Nowacka. Przedmiot ma być odpowiedzią na potrzeby młodych, podpowiedzieć jak mają poruszać się we współczesnym świecie. Co na to poznańscy dyrektorzy i związkowcy?

Spis treści

Edukacja obywatelska. Nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych

10 kwietnia na konferencji prasowej ministra Edukacji Narodowej potwierdziła, że rozpoczynają się konsultacje publiczne projektu rozporządzenia likwidującego przedmiot, który wprowadził były minister edukacji Przemysław Czarnek. Chodzi o Historię i Teraźniejszość. Jednak nie od razu HiT zostanie wycofany. Młodzi, którzy rozpoczęli naukę, będą go kontynuować.

- Aczkolwiek nie polecamy podręcznika, który rekomendowali nasi poprzednicy

– powiedziała na konferencji prasowej Barbara Nowacka.

- Trzeba znaleźć jakieś inne rozwiązania związane z historią współczesną. Myślę, że jeśli odchudzi się programy z historii, to miejsce dla historii współczesnej się znajdzie, ale w ramach historii. Jestem jak najbardziej za tym, żeby HiT zlikwidować

– mówi Andrzej Karaś, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Poznaniu.

Od 1 września 2025 roku w szkołach ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot – edukacja obywatelska. Będzie on obowiązywał w drugich klasach.

- Edukacja obywatelska to jedno z ważniejszych wyzwań szkoły. To właśnie w szkole młodzież powinna nabyć umiejętność debaty i dowiedzieć się, w jaki sposób może partycypować społecznie

– mówiła ministra Barbara Nowacka.

HiT do kosza. Nauczyciele nie będą tęsknić?

- Ciągłe zmiany nie są dobre, ale przedmiot HiT budzi kontrowersje, także wśród uczniów. Już na etapie projektu uzyskał negatywne opinie środowiska oświatowego. Po co brnąć w to dalej, jeżeli można to zmienić i wprowadzić taki przedmiot, który rzeczywiście będzie realizował zadanie przygotowania młodego człowieka do funkcjonowania w społeczeństwie jako obywatela Polski jak i Europy. Ewoluuje gospodarka, społeczeństwo, środowisko pracy. Edukacja musi również ewoluować, by nadążyć za zmianami

– mówi Małgorzata Kowzan, prezeska Okręgu Wielkopolskiego Związku Nauczycielstwa Polskiego.

- W przedmiocie HiT pozytywnym elementem jest to, że uczniowie mają kontakt z tą historią najnowszą, ale te zagadnienia są mocno przeładowane. Szczególnie dla uczniów I i II klasy. Jest również mało treści z zakresu politologii i państwa czy prawa, czyli takich, które są potrzebne w życiu

– tłumaczy Paweł Kozłowski, dyrektor VII LO w Poznaniu, nauczyciel historii, WOS-u, oraz HiT-u.

- HiT to był przedmiot zastępczy. Jeśli by rzeczywiście tej historii współczesnej brakowało, to można było trochę przemodelować podstawę programową całej historii i myślę, że to by wystarczyło.

- Z natury szkoła jest instytucją dość konserwatywną i lepiej jakby gwałtownym zmianom nie podlegała, ale sytuacja polityczna, która miała miejsce przez 8 lat spowodowała, że trzeba co nieco naprawić

– dodaje Andrzej Karaś.

Edukacja obywatelska, czyli jak przygotować uczniów do bycia obywatelami

W założeniach edukacja obywatelska ma pozwolić młodym ludziom zrozumieć zasady funkcjonowania państwa, samorządu oraz poruszania się w świecie społeczno-politycznym.

- Wychowanie obywatelskie jest bardzo praktyczne, uczy młodych zachowań, o których w domu się nie mówi. Słuchając mediów ma się mętlik w głowie, więc dobrze by było, żeby te treści były usystematyzowane. A najlepiej do tego nadaje się szkoła

– tłumaczy Andrzej Karaś.

- Sądzę, że będzie to dobra zmiana, bo ważne, żeby młody człowiek był przygotowany do życia w społeczeństwie, do pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim. Jeśli mówimy o kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego, to szkoła również powinna się do tego przyczyniać, byśmy mogli mówić, że społeczeństwo polskie jest społeczeństwem obywatelskim.

– mówi Małgorzata Kowzan.

- Ważne jest, żeby młody człowiek znał swoje prawa, zasady funkcjonowania samorządów terytorialnych, organów państwowych, czyli był świadomym obywatelem. Należy dążyć do tego, żeby uczeń posiadał kompetencje społeczne i obywatelskie. Myślę, że edukacja obywatelska na pewno się do tego przyczynić.

Dyrektor Zespołu Szkół nr 2 zwrócił również uwagę na kwestie wyborów.

- Właśnie o to chodzi, żeby ten młody człowiek wiedział co od czego zależy, od kogo i jakie decyzje gdzie są podejmowane. Jest to również ważne pod kątem wyborów. Żeby młodzi na nie chodzili i nie traktowali ich obojętnie. Udało się w tym roku, ale to nie znaczy, że tak będzie zawsze. Przygotowanie ich do nich jest bardzo istotne, nie ważne z jakiej strony będą wybierać, będą to świadome wybory

– dodaje Karaś.

- Jeśli w takim kierunku ten przedmiot miałby iść to bardzo dobrze, bo to jest ogromny zasób kompetencji, pojęć czy myślenia współczesnego społeczeństwa, ale przede wszystkim aktywności ludzi. Chodzi o to, żeby ci uczniowie uświadomili sobie jak to jest istotne, również w ujęciu teoretycznym. Ale także praktycznym – jak ma się poruszać człowiek we współczesnym świecie w relacjach z innymi, głównie jeśli chodzi o kwestie prawne

– kończy Kozłowski.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Miejskie Historie - Trzcianka:

od 16 lat

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nowy przedmiot w szkołach! Edukacja obywatelska zamiast HiT-u Czarnka. Co na to poznańscy dyrektorzy i związkowcy? - Głos Wielkopolski

Wróć na srem.naszemiasto.pl Nasze Miasto